Vanliga frågor om magasinering

Magasinering hos Big Easy Self Storage – hur funkar det?

Big Easy Self Storage hyr ut förråd i storlekarna 1 – 20 kvm. Ni får då till gång till en förrådsenhet för magasinering där endast ni själva har tillträde 05:30-23:00 varje dag, genom att ni själva låser detta med eget hänglås. Detta får ni sedan bruka efter behag i enlighet med våra bestämmelser Det går självklart bra att kombinera flera förråd om man skulle vara i behov av en yta som är större än 20 kvm.

Var ligger era anläggningar?

Fagerstagatan 29, Spånga
Stensätravägen 6, Sätra
Varuvägen 15, Älvsjö

Vad kostar det?

Enheter för magasinering på anläggningarna kan skilja lite i pris och pågående kampanjer. Du kan se priser på alla våra förråd här.

Tillkommer en uppläggnings- eller startavgift?

Nej!

Vad är bindningstiden när jag hyr förråd?

Våra förråd hyrs kalendermånadsvis, med undantag för den första perioden då man betalar per dag. Man har möjlighet att säga upp sitt förråd till slutet av varje kalendermånad, uppsägning ska då vara oss tillhanda senast den 15:e i samma månad. Flexibel magasinering helt enkelt!

Hur fungerar er företagsservice?

Som kund hos oss kan vi hjälpa er att både ta emot och skicka gods, så att ni inte behöver vara på plats hela dagarna för att invänta leveranser eller upphämtning. På vår anläggning i Spånga erbjuder vi också rastrum med gratis kaffe, wifi och skrivare som våra företagskunder kan nyttja. Prata med oss för mer information!

Kan ni hjälpa till med godsmottagning / försändelser?

Vi hjälper självklart dig att ta emot gods och ställa in det i ditt förråd. Vi hjälper även till om du ska skicka iväg någonting. Vi debiterar för hanteringen av godset, det inkluderar att ta emot/skicka leveranser samt att ställa in i angivet förråd. Timpris är 350kr/h inkl.moms, och debitering sker för påbörjade kvartar. Du behöver bara ge oss instruktioner så sköter vi resten!

Vad ska jag göra om jag glömt min kod?

Din kod är alltid 8 siffror. Om du glömt din kod, tappat bort din accessbricka eller tror att den kommit i orätta händer, kontakta oss omgående. För att distribuera en ny kod måste du komma in till vårt platskontor och visa upp din legetimation.

Vad är det för takhöjd i förråden?

Alla våra förråd har 2,5 meter i takhöjd, utom de på övervåningen i Spånga som har c:a 2,1 meter.

Om jag bokar ett förråd, kan jag byta storlek om det visar sig att allt inte för plats?

Absolut, när ni kommer till oss med era saker så hjälper vi er att göra en ny bedömning och välja en lämplig storlek, oavsett vilken storlek ni har bokat. Bytet sker naturligtvis helt utan kostnad och du betalar endast för det förråd du faktiskt hyr!

Går det att byta förråd?

Självklart går det bra att byta förråd när som helst. Skulle du behöva ett större eller mindre förråd behöver du bara prata med oss så löser vi ett nytt förråd åt dig. Bytet sker precis som på frågan ovan utan kostnad och nästa faktura justeras till det nya förrådets pris!

Vem har åtkomst till det förråd som jag hyr?

Endast du som hyr förrådet har tillgång till det. Förrådet låser du med eget hänglås och nyckel som du tar med hemifrån eller så kan du köpa ett hos oss.

När kommer jag åt mitt förråd?

Ni har access till ert förråd 7 dagar i veckan mellan 05:30 och 23:00. Ni kommer in genom att använda er accessbricka eller kod. Mellan 23:00 och 05:30 är anläggningen larmad och kan ej besökas. Tänk på att även grindarna låser sig vid 23:00 så lämna i god tid!

Är mina saker försäkrade när jag förvarar dem hos er?

En grundförsäkring för ett egendomsvärde av 10 000 kr ingår i hyran. Utöver det åligger det kunden att ha egendomen försäkrad till dess fulla värde. Tilläggsförsäkring kan tecknas genom oss, se prislista här. Se våra kompletta försäkringsvillkor här.

Finns det något jag inte får förvara när jag ska hos er?

Det är förbjudet att förvara gods som kan orsaka skada eller annan olägenhet, t ex vätskor och gaser, explosivt, brand- miljö- eller hälsofarligt gods. Det är också förbjudet att förvara gods av stort värde, t ex kontanter, smycken eller dyrbar konst. Även stöldgods och illegala substanser är förbjudet att förvara. Se våra allmänna bestämmelser för detaljerad information.

Får jag använda vagnarna som ni har?

Ja självklart! Vagnarna är till för att kunder ska få det lättare att lasta in och ut saker ur sina förråd. Tänk på att vagnarna ska ställas tillbaka vid ingången när du är färdig. Skulle vi upptäcka att ni lämnat en vagn i ert förråd kan en straffavgift tas ut. PS: Tänk på att vi kan se på övervakningsfilmen vart vagnarna tagit vägen!

Hur gör jag för att kontrollera mina saker för skadedjur innan jag flyttar in hos er?

Inga skadedjur förekommer naturligt på anläggningen, och för att hålla det så är det viktigt att alla kunder kontrollerar sitt gods för skadedjur inför inflyttning till magasinering. Medförs skadedjur kan kunden bli ansvarig för sanering. Givetvis har vi löpande skadedjursbevakning. Fråga oss om ni behöver hjälp!

  • Kontrollera mattor och textilier
  • Kontrollera gods som stått i förvaring, t ex på vind eller i källare, även gods i stängda kartonger
  • Plasta in alla mattor och gärna möbler med textil
  • Prata med oss för att boka in en lättare skadedjurskontroll helt gratis, eller andra tips!

Står mina saker säkert förvarade hos er?

Alla våra anläggningar har larm med utryckning och videoövervakning 24 timmar om dygnet.

När och hur betalar jag hyran?

Förråden betalas månadsvis i förskott, som standard med autogiro. Ni kan även välja faktura via brev (39 kr) eller e-post (29 kr). Fakturor kommer då i mitten av månaden och förfaller på 10 dagar. Sedvanlig påminnelseavgift debiteras vid sen betalning.

Deposition

I samband med bokningen så betalar du en månadshyra i deposition. Du får tillbaka depositionen när du flyttar ut, förutsatt att du inte har några utestående skulder, återlämnat accessbrickan och lämnar förrådet rent. Depositionen återbetalas som standard några dagar efter månadsskiftet till vilket du har flyttat ut. Önskar du få din deposition återbetalad tidigare är det bara att du hör av dig!

Betalar jag något vid bokning?

I samband med att ni skriver avtal för ett förråd betalar ni på plats med kort den del av hyran som redan skulle varit fakturerad. Vi tar ej kontanter!

Exempel:

Om ni skriver avtal per den 10:e juli betalar ni för den 10:e till den 31:a.

Om ni skriver avtal per den 20:e juli betalar ni för den 10:e till den 31:a, samt hela augusti.

Vad händer om jag tappar bort min nyckel eller blipp / glömmer bort min accesskod?

Den person som står på förrådets avtal kan under kontorets öppettider och mot uppvisande av legitimation få köpa en ny blipp (100 kr) eller få reda på vilken accesskod man har. Har man tappat bort nyckeln till sitt förråd så kan vi forcera låset åt er.

Hur säger jag upp mitt förråd?

Du hyr ditt förråd i hela kalendermånader. För att säga upp ditt förråd behöver du bara fylla i formuläret på hemsidan, www.bigeasy.se/uppsagning/

Glöm inte att sista dag för att säga upp förrådet till den sista varje månad är den 15:e samma månad! En uppsägning som kommer in efter den 15:e är till den sista kommande månad.

När är era platskontor öppna?

Platskontoret är öppet vardagar 10:00-17:00 samt lördagar 11:00-14:00. Dessa tider gäller på samtliga anläggningar. I samband med helgdagar finner ni aktuella öppettider på vår hemsida. Kontoret är lunchstängt 12:30 – 13:00.

Har ni telefonsupport?

Ja, dess öppettider är vardagar 10:00-17:00 och samt lördag 11:00 – 14:00. Telefonnumret är 020-430 430. Testa annars mobilnummer 0739-06 50 45 vilket är bemannat i princip dygnet runt, speciellt om ni SMS:ar! Det går alltid bra att maila till info@bigeasy.se.

Hur bär jag mig åt för att bli kund?

Kom förbi oss på aktuellt platskontor under deras öppettider, maila eller ring 020-430 430 för att boka. Du kan även fylla i formuläret på hemsidan https://bigeasy.se/hyra-forrad/ för att boka ett preliminärt  förråd. Du måste sedan skriva på avtalet på plats, det kan ske i samband med inflyttning eller i förväg per det datum du vill flytta in. Välkommen!

Det finns även möjlighet att skriva digitalt avtal på distans samt få kod skickad till sig om man inte har möjlighet att besöka anläggningen när platskontoret är öppet.

Vad är det för mått på era förråd?

Med tanke på att alla förråd är olika stora så har de olika mått på längd och bredd. Det alla förråd har gemensamt är takhöjden på 2,5 meter. Skulle vi sedan säga att du hyr 8 kvm så är förrådet till ytan 8 kvm sedan kan det skilja lite i längd och bredd mellan de förråd som är 8 kvm. De kan alltså se lite olika ut geometriskt sett. Fråga personalen på plats så kan vi hitta ett förråd som passar just dina behov.

Betalar jag moms på mitt förråd?

För dig som har ett momsregistrerat företag så tillkommer moms på månadshyran. Är du däremot privatperson så betalar du ingen moms.

Finns det toalett?

Ja, på samtliga anläggningar så har du som kund tillgång till toalett och rinnande vatten.

Har man tillgång till palldragare eller pirra?

Palldragare och pirra finns på samtliga anläggningar. De finns dock inte utställda till kunder som vagnarna gör, utan du måste fråga personalen på plats om du kan få låna palldragaren eller pirran. Observera att du inte kan få tillgång till palldragare och pirra utanför kontorets öppettider, utan då finns enbart vagnarna tillgängliga.

Kan ni köra ut och hämta / lämna saker hemma hos mig?

Vi kan erbjuda flytthjälp genom Flyttfirma 7 Trappor utan hiss som är ett dotterbolag till Big Easy.

Går det att lämna / slänga gamla möbler hos er?

Tyvärr så har vi inte möjligheten att på plats ta hand om gamla möbler som ni inte vill ha kvar. Skulle ni lämna saker på anläggningen som inte är ert förråd så kommer ni att bli debiterade för det. Hushållssopor likt en enstaka kaffemugg går bra att slänga i vår soptunna, men inte emballage etc. så att den fylls upp för fort. Prata med vår flyttfirma om ni vill ha hjälp med att köra gods till återvinningscentralen!

Vår kunniga personal hjälper dig att hyra förråd i vårt lagerhotell

Vår kunniga personal hjälper dig gärna med magasinering!

Magasinering Stockholm

Vi erbjuder magasinering i Stockholm för privatpersoner och företag. Ni kan magasinera en månad eller på obestämd tid! Hyrlager är en bekant produkt på andra sidan Atlanten, nu blir det allt vanligare även i Europa. Folk förvarar allt möjligt, det kan vara minnen från tidigare äktenskap, en surfingbräda eller företagets bokföring som står i lagret. Vanligtvis är det är ett bohag som är på magasinering i Stockholm mellan boenden.

Mer och mer folk flyttar till Stockholm varje år, och om bostadshus ska utnyttjas till max så är det bäst för alla parter inblandade att människor använder magasinering för att göra plats hemma och inte bo större än nödvändigt. De flesta vill ju dock ha en New York-inspirerad studiolägenhet i en gammal industrilokal (med fabrikslamporna kvar i taket – nya gamla äkta fabrikslampor är ju svindyra), men det är inget sätt att lösa bostadsbristen.

Annat var det under funkiseran (typ 70-talet) då man nöjde sig med vad man behövde och hade fönster med lagom ljusinsläpp för att inte bli på alltför gott humör under den ljusare halvan av året. Magasinering i Stockholm var något som endast fabrikörer och direktörer kund ännu sig, så att de fick plats med alla pengar de skulle räkna i arbetsrummet hemma. På den tiden hade man nämligen kontanter om man var rik, så man behövde mycket plats för att räkna pengar.

Magasinering Stockholm på Big Easy Self Storage

Magasinering Stockholm på Big Easy Self Storage

Vi erbjuder magasinering i nära anslutning till Vällingby, JärfällaKista, SolnaBromma, DanderydSollentuna, Västberga, Älvsjö, Årsta, Södermalm, Högdalen, Sätra och Sundbyberg!